Kauzy 2015: Koho obdaroval Forai, kto platí Slovan a protežuje TASR stále SNS?

Autor: Transparency International Slovensko | 22.12.2015 o 14:29 | (upravené 17.6.2016 o 18:20) Karma článku: 11,05 | Prečítané:  30797x

Pozreli sme sa, čo je nové v kauzách, ktoré sme v Transparency otvorili za posledný rok - ako sa darí sudcovským rodinám na košických súdoch, kto vyhlasuje tendre pred Vianocami, komu Kaliňák rozdáva hasičské autá a ďalšie. 

Vianočné tendre.  Pred minulými Vianocami sme upozornili, že naše úrady vypisujú zhruba štyrikrát viac tendrov posledný deň pred Vianocami oproti bežným dňom. Náhodou či naschvál, v praxi to znamená, že uchádzači majú výrazne menej času na prípravu dobrej ponuky, keďže mnohí si v decembri či v úvode januára berú dovolenky.  Naše upozornenie malo veľký mediálny ohlas. Čo sa nakoniec s tými zákazkami stalo?

Až 29 zo 101 zákaziek vyhlásených 23.12 bolo zrušených, za celkových 18 miliónov eur (bežne sa ruší len každá desiata zákazka). Len polovica zo zrušených tendrov bola opätovne neskôr opätovne vyhlásená, ale už v nevianočnom čase.

Jedna z tých zákaziek vyhlásených deň pred Štedrým dňom patrila aj Všeobecnej zdravotnej poisťovni vedenej vtedy ešte Marcelom Foraiom, ktorý v septembri tohto roku padol kvôli kšeftom s košickou podnikateľskou skupinou vrátane jeho tety Anky. Vianočný tender na vydávanie reklamného periodika štátnej poisťovne za 226 tisíc eur vyhrala stará známa HI-Reklama. Firma, ktorá od roku 2012 už pre Všeobecnú zdravotnú dostala zákazky za 870 tisíc eur a vedie ju Foraiov osobný priateľ a spolužiak z Košíc.

Už kritériá zákazky boli zvláštne – súťažilo sa o najnižšiu celkovú cenu, pričom dokopy sa zrátavali nesčítateľné položky ako ceny za rôzne typy tlače a hodinová sadzba práce. Inými slovami, rovnaká váha sa dala jednej hodine grafika (hoci sa za dva roky trvania zákazky malo tlačiť 9 čísel firemného časopisu, letáky, bilbordy, plagáty či foldre) ako aj tlači 120 tisícového nákladu časopisu. Napríklad hodina práce grafikov HI-Reklama bola len tretia najlacnejšia zo štyroch firiem (dvakrát tak drahá ako u najlacnejšieho), no v súčte kritérií sa zarátavala len ako jedna hodina práce, čiže to Hi-Reklame priťažilo len minimálne.

Navyše, poisťovňa nezadávala presný objem tlače letákov či bilbordov. To samozrejme umožňuje lepšie naceniť ponuku tým uchádzačom, ktorí majú od poisťovne insiderské informácie, koľko sa toho bude v skutočnosti nakupovať. HI-Reklama bola suverénne najdrahšia pri najdrahších a istých položkách – ľudská práca, grafika a tlač časopisu, no najlacnejšia pri menších no počtom neistých položkách. Napríklad foldrov sa bude kupovať medzi 5 až 20 tisíc, letákov 10 až 100 tisíc, bilbordov od 110 do 220 kusov. HI-Reklama je pri tlači minimálneho počtu bilbordov či plagátov až tretia najvýhodnejšia, no pri maxime sú už cenovo najlepší.

A ešte niečo - víťazná ponuka Hi-Reklama bola zo všetkých štyroch firiem súčtom najnižšia, ale aj najmenej pochopiteľná. Kým ostatní uchádzači pomerne zvyšovali ceny pri vyšších počtoch kusov tlače, pri Hi-Reklame to vždy neplatilo. Cena za 110 vytlačených bilbordov bola úplne rovnaká ako pri 220 kusov, podobne im je nákladovo úplne jedno, či vytlačia 200 alebo 500 plagátov. No tlač 50 tisíc letákov je zrazu 11krát drahšia ako tlač 10 tisíc kusov. Foldre stáli 10-20 násobne menej ako u konkurencie, a tak ďalej. 

Je teda jasné, že výhodnosť obchodu tak pre poisťovňu ako aj HI-Reklamu do veľkej miery určí až to, koľko si toho do konca zmluvy v polovici roka 2017, poisťovňa naozaj objedná. Vzhľadom na blízkosť vzťahov si môžete ľahko domyslieť, kto zo zmluvných strán sa bude z tejto predvianočnej zákazky viac vytešovať.

A mimochodom - ako to vyzerá pred tohtoročnými Vianocami? Dnes, predposledný pracovný deň pred Vianocami, úrady vyhlásili 124 nových zákaziek – päťnásobok bežného počtu. Takmer všetky majú uzávierku pre zaslanie ponúk 8.januára ráno. Majú teda len desať pracovných dní na prípravu ponuky!

Budeme ich výsledky budúci rok pozorne sledovať.

Blanárove extra Extra Plus

V januári sme skúmali, či pri nákupoch novín a časopisov náhodou úrady nepriamo nedotujú sebe blízkych novinárov. Našli sme krikľavý prípad v žilinskej župe, ktorá kupovala 141 kusov mesačníka Extra Plus, známeho nacionalistickými, pro-ruskými ako aj vláde podlízavými textami. Po našom článku bola objednávka zrušená. Tento rok župa žiadnu objednávku pre časopis nevystavila.

Skontrolujeme to u nich aj ďalších úradov aj začiatkom budúceho roka.

Sudcovské rodiny v Košiciach

V marci sme vykreslili príbeh dvoch uchádzačov na miesto sudcu v Košiciach. Obaja skončili právo na UPJŠ, obaja po škole pracovali ako vyšší súdni úradníci. Jozef Jaselský sa o miesto sudcu uchádzal do tohtoročnej jari desať krát, no nikdy neuspel. Peter Kubej uspel na prvýkrát – a to dokonca s plagiátom Jaselského motivačného listu. A ešte jeden rozdiel tam bol – Kubej sa priženil do rodiny sudcu Krajského súdu, ktorého dvaja kolegovia o Kubejovi aj rozhodovali. Jaselský rodinu v slovenskej justícii nemá.

Od nášho článku sa stali tri veci. Jaselský v lete predsa len vyhral konkurz miesto sudcu, a to v Prešove.

Po druhé, v novembri jeho aj Kubeja schválila Súdna rada (bez jedinej otázky na Kubeja o rodine či plagiáte). V úvode budúceho roka bude o oboch kandidátoch definitívne rozhodovať prezident Andrej Kiska.

A nakoniec - na košických súdoch sa v apríli po prvýkrát od roku 2011 stalo aj to, že vo výberovom konaní vyhrali len kandidáti bez rodiny v súdnictve.

Prezidentovi sme už zaslali o Kubejovi list a čoskoro zverejníme aktuálnu mapu rodinných konexií na našich súdoch.

Kto platí schránkam v HC Slovan

V aprílovom článku „My sme Slovan a my sme na Cypre doma!!!“ sme rozkryli schránkovú vlastnícku štruktúru najväčšieho hokejového klubu na Slovensku. 

Na základe vládnych vyhlásení, že štát so schránkovými firmami obchodovať nebude, sme sa začali pýtať, čo na to štátne firmy sponzorujúce HC Slovan (a potenciálne, korupciu v pozadí). Vlastníctvo HC Slovan je aj v novej sezóne schránkové, a hoci takmer všetci štátni sponzori podporujú klub aj naďalej, posielajú o 20% menej ako pred rokom.  

Tipos znížil podporu zo 420 tisíc eur v minulej sezóne na 385 tisíc v tejto. Slovenská pošta zo 350 tisíc v roku 2013 a 200 tisíc v minulej sezóne na 60 tisíc tento rok. Transpetrol platí podľa ich vyjadrenia za prenájom a reklamu v klube 122 400 eur, kým minulý rok to bolo 211 tisíc eur.  Štátne bratislavské letisko už vzájomný reklamný barter so Slovanom po rokoch spolupráce neobnovilo. Informácie akurát nemáme od súčasnou vládou kúpeného SPP, ktorý odmieta verejnosti o sebe poskytovať akékoľvek informácie podľa infozákona, lebo sa na nich vraj infozákon nevzťahuje.

Aj na budúci rok budeme teda tlačiť na politikov, aby sa jednak so schránkovými firmami vysporiadali poctivo a aby dotlačili SPP a iné neporiadne štátne firmy do transparentného režimu.

SNS už v TASR nekraľuje

Štátna tlačová agentúra TASR nadmerne pretláčala SNS do spravodajstva, ukázala naša júnová analýza. Deň po zverejnení článku sa kritikou zaoberala Správna rada agentúry a jej šéf Jaroslav Rezník pripravil vlastné čísla o zastúpení strán. Túto analýzu síce TASR doteraz nezverejnila, ale podľa všetkých členov Správnej rady vraj žiadny problém neukázala.

Naproti tomu ale v reálnom živote nastali zmeny k lepšiemu, od personálnych vnútri TASR po spravodajstvo. Kým pomer zastúpenia strán v štátnej agentúre (portál teraz.sk) a u súkromnej konkurencie SITA (webnoviny.sk) bol do leta porovnateľný okrem SNS, ktorú TASR výrazne protežovala, od zverejnenia naše kritiky podpora TASR pre SNS ustala. SNS už ani tam neprevyšuje v spravodajstve preferenciami porovnateľné, ale parlamentné strany ako Most-híd či Oľano.

Volebná podpora národniarov od leta stagnuje alebo klesá. Tak či onak, štátnu agentúru budeme pozorne sledovať pred voľbami aj naďalej.

Kaliňákove hasičské autá idú Smerákom

V júli sme varovali, že minister vnútra robí z rozdávania hasičských áut predvolebnú kampaň. Pre výber takmer 500 obcí, ktoré autá tento rok dostávali, neexistovali jasné overiteľné kritériá. V prvom polroku sme nenašli jasné dôkazy, že autá idú straníckym kamarátom (píše o tom aj dnešné SME). V druhom polroku ale už férovosť išla bokom.

Z takmer tristo obdarených obcí bolo až 39%  takých, kde vládu starostovia Smeru, hoci na Slovensku je ich celkovo len 29%. Pomerne menej dostali jednak nezávislí, ale najmä opozícia. Hoci tá má takmer 20% obcí, hasičské autá dostalo len 12 percent. Alebo inak. Obce, ktoré od Kaliňáka dostali hasičské autá, dali v prezidentských voľbách Robertovi Ficovi o 11% viac hlasov ako v obciach, ktoré následne autá nedostali.  

Do volieb ešte preveríme všetky ostatné Kaliňákove darčeky.

Fingovaný tender v Národnej knižnici

Slovenská národná knižnica v júni vypísala súťaž na poradenské služby tak šikovne, že v podstate dopredu určila víťazku. Upozornili sme, že knižnica ako jedna z mála využila výnimku v zákone schválenú za ministra Kaliňáka, ktorá dovoľuje výrazne zvýhodniť súčasných dodávateľov štátu. Súper musel v tendri ponúknuť o dve tretiny nižšiu cenu, aby mal vôbec rovnaké šance oproti Alexandre Auxtovej, dovtedajšiemu dodávateľovi knižnice. Ešte pred uzatvorením súťaže sme preto tvrdili,  že Auxtová naisto vyhrá. 

Mýlili sme sa. Auxtová nevyhrala, lebo – tender po našej kritike celkom zrušili. Dobrou správou tiež je, že tendre s takouto zákonnou fintou od nášho článku vypísali už len dva, hoci začatých bolo v tom období takmer tritisíc tendrov. Včera knižnica tender na rovnaké služby nanovo vyhlásila, tentoraz však už bez diskriminačného kritéria predchádzajúcej skúsenosti. Miesto toho sa súťaží len cenou.

Budeme všetky takéto tendre pozorne sledovať a zároveň tlačiť na zmenu zákona tak, aby sa takáto výnimka zrušila alebo výrazne obmedzila.

V mene celého tímu Transparency ďakujeme za Vašu podporu a záujem celý tento rok. A najmä - nevzdávame to a v strehu budeme aj celý budúci rok. Pekné sviatky prajeme.

Gabriel Šípoš, Martin Turček, Barbora Tholtová, Samo Spáč, Michal Piško a Zuzana Dančíková

 

Ak považujete prácu Transparency za užitočnú a chcete, aby sme fungovanie politikov, úradov či štátnych firiem rovnako dôsledne sledovali aj budúci rok, podporte nás prosím aj finančne. Na boj so schránkovými firmami sme už vďaka takmer dvesto darcom mohli rozšíriť pôvodne zamýšľané aktivity – každé ďalšie euro nám ich pomáha skvalitniť. Ďakujeme!

article_photo

Článok je súčasťou dvojročného projektu Monitoring verejného obstarávania, ktorý bol podporený sumou 87 750 eur z Fondu pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014. Správcom Fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation. Cieľom Fondu je rozvoj advokačných a watch-dogových aktivít. Projekt končí v januári 2016.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?