reklama

Čo spája gazdu Procházku, chirurga Fischera a Hríbov .týždeň?

Pred rokom o tomto čase už bežala prezidentská kampaň v plnom prúde. No až teraz si na základe nových údajov od ministerstva financií, ktoré financovanie kampane dozorovalo, môžeme urobiť lepšie závery o tom, kto sa v kampani ako správal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (38)

Príbeh prvý: Transparentný ako Procházka

Mnohí kandidáti, na čele s Radoslavom Procházkom, deklarovali minuloročnú kampaň ako prelomovo otvorenú, keď celé financovanie sľubovali platiť cez tzv. transparentné účty, na ktorých vidíte všetky príjmy aj platby.

Ja mám ako jediný z kandidátov transparentný účet, od prvého októbra sa všetko, čo sa aj minulo a čo sme aj dostali, je na webe k nahliadnutiu pre všetkých,” tvrdil ešte na začiatku kampane v televíznej debate. Pravda to síce nebola - ako ukázal Demagog.sk, taký účet mali v čase výroku aj ďalší dvaja kandidáti – ale už ten prísľub transparentnosti mnohých potešil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O to väčšie prišlo sklamanie. V júni minulého roku poslanec a majiteľ vydavateľstva regionálnych novín Igor Matovič zverejnil príjem od Procházku 10 tisíc eur, ktorý za inzerciu dostal zaplatené mimo transparentného účtu (platiteľom bol člen Procházkovej kampane Andrej Zmeček).

Navyše, sumy a mená darcov na otvorenom účte úplne nesedia ani s výkazom, ktorí Procházkovci zaslali na ministerstvo financií. Zatiaľ čo tých 10 tisíc od Zmečeka vo výkaze je, naopak tam chýba 10 530 eur od pätnástich darcov, ktoré na otvorenom účte boli.

Pre porovnanie – kandidát “starej pravice” Pavol Hrušovský mal na účte viac darcov ako Procházka, ale oproti oficiálnemu výkazu pre štát mu všetko do jedného eura sedí. A sám kandidát nemal na rozdiel od lídra Siete žiadny problém zverejniť pre Transparency obsah svojho otvoreného účtu prostredníctvom banky, keďže tie účty už kandidáti dávnejšie zatvorili (zoznam Procházkových transakcií sme nakoniec získali od novinárov). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príbeh druhý: Charakterný ako Fischer

Minulý týždeň bol z prijímania úplatkov obvinený kardiochirurg Viliam Fischer, ktorý minulý rok tiež kandidoval za prezidenta ako alternatíva voči kariérnym, ošúchaným politikom. Možno sa obvinenie polície nepotvrdí, no v každom prípade už v kampani Fischer verejnosti hovoril, že ponúka svoje skúsenosti, výsledky a - charakter.

Obrovským problémom na Slovensku je nedodržiavanie pravidiel. Na tom sa zhodnú asi všetci. Je to napríklad vidieť aj v týchto prezidentských voľbách. Oficiálna kampaň podľa zákona má byť 14 dní. A už dlhšiu dobu vidíte polepené bilbordy s niektorými kandidátmi. Ako je to možné?,” pýtal sa pred rokom Fischer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sám chirurg následne ale tieto pravidlá porušil, keďže finančný výkaz zo svojej kampane ministerstvu financií nezaslal do 30 dní, ako to vyžaduje zákon. Kažimírovci mu už za to udelili pokutu tisíc eur. A nielen jemu – ďalších päť kandidátov urobilo rovnakú chybu, vrátane Mezenskej, Kňažka či Bárdosa. Každý druhý prezidentský kandidát tak v minuloročných voľbách porušil zákon.

Obrázok blogu
(zdroj: www.transparency.sk)

Príbeh tretí: Principiálny ako naše médiá

Ako vidno na obrázku vyššie, ministerstvo financií doteraz neuložilo žiadnu pokutu médiám, ktoré tiež mali povinnosť prispieť k transparentnosti nahlasovaním inzercie, ktorú si u nich kandidáti objednali. Myšlienkou zákona bolo totiž zaistiť krížovú kontrolu – porovnávaním výkazov kandidátov aj médií by sa ľahšie dali nájsť nezrovnalosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z porovnania médií s inzerciou počas kampaneoficiálnych výkazov vidno, že slovenské komerčné médiá masovo porušovali zákonnú povinnosť nahlasovať objem inzercie predaný v kampani. Markíza, Jojka, Pravda, Nový Čas, Pluska či .týždeň v zákonnej 30-dňovej lehote výkazy neodovzdali, vyplýva zo záznamov Ministerstva financií.

Masovo sa zákon porušoval už po voľbách v roku 2009. V roku 2009 ju ministerstvo udelilo 12 médiám, vrátane vydavateľov SME, .týždňa či Nového Času, a to po sto eur, pričom zo zákona maximum je 66 400 eur. A niektoré médiá dáta ani po udelení pokuty neodovzdali... Mimochodom, týždenník .týždeň Štefana Hríba dostal vtedy pokutu za porušenie zákona v čase, keď jeho vydavateľstvo viedla Tatiana Kratochvílová – nedávna kandidátka na bratislavského primátora za stranu Sieť.

Zlepšíme sa o rok?

Od júla začne platiť nový zákon o volebných kampaniach, ktorý po prvýkrát robí z otvorených účtov povinnosť, nie možnosť, a to aj pri parlamentných či samosprávnych voľbách. Kandidáti budú musieť obsah účtov uchovávať päť rokov,čo je pre následnú kontrolu dobrý krok.

Dôležitejšou otázkou ale je, či sa nájde dosť vôle a verejného tlaku na to, aby sa zákon aj dodržiaval. O rok po prvý krát vznikne osobitná komisia na kontrolu financovania všetkých typov volieb. Zvýšia sa aj sankcie. No väčšinu členov novej komisie delegujú politické strany a zvolí ich parlament. Vypadlo aj povinné reportovanie inzercie médiami a bilbordovými firmami. A ako vidno zo skúsenosti minulého roka, problém zďaleka nie je len v politikoch, ktorí sú akurát pri moci.
 

Gabriel Šípoš

V Transparency budeme volebné kampane a financovanie strán naďalej pozorne sledovať. Pomôžte nám v tom aj Vy – práve máte príležitosť poslať 2% z Vašich daní aj neziskovkám. Ďakujeme!

Obrázok blogu
(zdroj: www.transparency.sk)
Transparency International Slovensko

Transparency International Slovensko

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  189
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Slovenská pobočka najväčšej svetovej organizácie pre boj za viac transparentnosti a menej korupcie.Sledujte nás na Facebooku: Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu